Üzenőfal

Új hozzászólás

Admin   -   webmester@marcal.hu2012.08.06.  12:21:24
Szia, Ati!
A patak menti tavak ötletét elég sokfelé alkalmazzák már, a Dél-Dunántúlon nem egy kis patak szinte már tófüzérré alakult át. A Marcal vízrendszerében is vannak példák: tározókat táplál a Padragi-víz, Csigere, Kígyós-patak, Bittva, Pápai Bakony-ér, Kis-Séd is. Noszlopnál a Hajagoson nemrég készült halastó, és Keléd mellett a Mosó-árkon szintén az elmúlt években újítottak fel egy régi uradalmi halastavat.
Ezek a tározók, ha megfelelően üzemeltetik őket, tényleg hasznosak lennének a patakok vízjárásának egyenletesebbé tételében. Árvíz idején lehetne mérsékelni az árvízcsúcsokat, aszály idején pedig a felhalmozott vízkészletből biztosítható lenne a patak minimálisan szükséges vízhozama. A valóság azonban nem mindig ez. Mivel a tavakat - mint írtad - sokszor gazdasági és idegenforgalmi célra hasznosítják, szerepük elsődlegessé válik, és ennek gyakran a tápláló (pontosabban: belőle eltávozó) vízfolyás látja kárát. Pápánál a Bakony-érben legtöbbször azért nincs víz, mert a Nagytevel melletti tározókból nem engednek tovább elegendő mennyiséget, hasonló okokból apad el néha a Bittva alsó szakasza is. Száraz, nyári időben a tavak párolgása is magasabb, sőt, a lecsökkent talajvízszint miatt a medrekből inkább kifelé szivárog a víz, mint befelé. Érthető hát, ha a tavat fenn akarjuk tartani, minden csepp befolyó vízre szükség lesz. Az alsóbb - kifolyó - szakaszokra pedig már nem jut belőle.
Azaz, ha lesz tavunk, lehet, hogy nem lesz patakunk. Választhatunk... Sajnos a jelenlegi csapadékmennyiségek mellett (és a Felső-Marcal aktuális hozamai mellett) a kettő együtt nem biztos, hogy működne...
(A Marcal vízhozama Kisvásárhelynél 22-52 évvel ezelőtt mesterségesen volt magas szinten tartva. A nyirádi-deákipusztai bányákból bevezetett nagy mennyiségű karsztvíz miatt lehetett olyan, amilyen akkor volt. A bányák bezárásával ez a vízbevezetés megszűnt (1990), a régi (a bányák megnyitása előtt) még meglévő források pedig nem térhettek vissza, és nem is nagyon térhetnek, mivel a nyirádi ivóvízbázis kitermelése miatt a karsztvízszint még ma is sokkal alacsonyabb, mint az 50-es években volt.)
Ati   -   lotolvaj@citromail.hu2012.07.23.  14:40:18
Kedves vízkedvelők!
Olvastam Hubert írását, és teljesen egyetértek. Itt Kisvásárhelynél, és Gógánfánál a Marcalban alig folyik valami. Pedig 15-20 évvel ezelőtt!!!!! HAJJAJ!!! -mindenkinek jutott hal! Itt ember éhen nem tudott volna halni. Ezeken a részeken -ha lenne valaki vállalkozó- simán lehetne a marcal mellett több hektáros tavakat létesíteni, és lehetne halat termelni, horgásztatni, üdüléseket szervezni.
De hát mit csináljunk, ha ennyire GYÖKÉR vezetősége van ennek az országnak!! Egyszerűen mindig azt hajtogatják, hogy " ilyen céget, meg olyan céget hoztak az országba" nem azt mondom, hogy nem kellenek, de mi van a saját adottságainkal? Miért ne lehetne telerakni ezt az országot patak menti tavakkal??? Talán lenne több munkahely, és több termelés! Még jutna külföldre is! És állítólag szárazság jön egyre jobban......folyók mellett rengeteget segítenének ilyen tavak.....
De nem ekkora töketlen parlameni gyíkokkal.......
Admin   -   webmester@marcal.hu2012.07.20.  23:42:34
Tisztelt Hubert!

Véleményével, gondolataival teljesen egyetértek. Pápa és a környező települések valóban a Tapolca pataknak köszönhették létrejöttüket, és szomorú, hogy hosszú századok után mindaz megtörténhetett, ami megtörtént. De még szomorúbb, hogy Pápa akkori döntéshozói (is) egyszerűen lemondtak a patakról, elfeledkezve a múltról, arról a fontos szerepről, amit ez a kis folyó a város életében betöltött. Bár az akkori gondolkodást, értékrendet ismerve ez nem is olyan meglepő. Nem számoltak azzal, hogy a bauxitbányászat fénykora egyszer leáldozik, és a vizek újra felszínre törnek. Fontosabbak voltak a rövidtávú célok, a terület hasznosítása, és a meder betemetése, beszántása.

Arra a kérdésre, hogy most miért a Kis-Séd felé vezették el az újra feltörő Tapolcát, csak a jelenlegi városvezetés, és a vízügy szakemberei tudnának biztos választ adni. Én csak feltételezésekkel élhetek. Véleményem szerint ennek nagyon prózai oka lehetett: (mint szinte mindig) a pénz- és időhiány. A tapolcafői források már visszatértek, és keresték az útjukat, amikor gyorsan megoldást kellett találni. A legolcsóbb, és leggyorsabb megoldás pedig a vízbázistól a Horgas-érig tartó 1800 m hosszú mederszakasz kis kotrógéppel történő tisztítása volt, innentől már a Horgas ér vezeti tovább a Kis-Sédbe (melynek mederméretei - egykor meliorációs befogadó szerepe miatt - jóval nagyobbak a Bakony-érénél). Ha a Bakony-érbe akarták volna vezetni a Tapolcát, ez további 3,8 km (összesen tehát kb. 5,6 km) hosszú, nagyrészt fákkal, cserjékkel benőtt, részben feltöltődött meder rendezését igényelte volna, ráadásul ezen a szakaszon további 6 híd van (köztük a főút alatti mintegy 35 m-es átvezetés), melyeknek áteresztő szelvényeit valószínűleg szintén rendbe kellett volna hozni.
A Bakony-ér vízszállító képessége a város alatti szakaszon elég kicsi, így valószínűleg ott is további mederbővítésre lett volna szükség. A belterületi szakaszon viszont kétségkívül elférne benne a Tapolca jelenlegi vízmennyisége is.

Mindezek ellenére én úgy érzem, még nincs elveszve semmi. A jelen állapot nincs kőbe vésve örök időkre. Most még csak a Horgas-érig van kitisztítva a meder. Ha Pápa vezetősége úgy döntene, hogy rendbe hozzák a régi szakaszt a Bakony-érig, akkor ismét visszatérne - még ha más mederben is - a régi patak a városba. Ez már nagyrészt a döntéshozókon múlik. De nem csak rajtuk. Ha mindössze egy-két ember írja le a véleményét, az nem elég... ha sokan hallatnák a hangjukat, talán elérnénk valamit.
Nagyobb nyilvánosság kellene az ügynek, hogy a mostani, újabb generációs lakosság is megismerje, milyen volt a régi városkép a patakkal, és milyen lehetne újra. És akarja is, hogy ismét olyan legyen.
Ez viszont már legfőképpen rajtunk múlik...

Üdvözlettel: Ameirgin
kerekes hubert   -   kerekes.hubert@gmail.com2012.07.20.  22:02:33
Tisztelt Szerkesztő!
Régi pápai családból származom, és csak pár napja, hogy tudomást szereztem a Tapolca patak "újjászületéséről". Bevallom, nem hittem volna, hogy az emberi esztelenséget a természet ilyen gyorsasággal és ekkora irgalmassággal helyrehozza. Nagyon nagy örömmel olvastam a vízfolyás történetét. nagyszüleim a pápai felsővárosban a Tapolca utcában a part mellett laktak, családi albumomban őrzök olyan képet, melyen látható, ahogy édesapám 6-7 évesen, több kortársával (kb. 1938 körül) nagyanyám mosóteknőjében csónakversenyt rendeznek.
Annál inkább fáj a Tapolcáról szóló írás utolsó bekezdése. Nem kaphatja vissza Pápa a Tapolcát? Ez hihetetlen. Való igaz, a meder nagyobb részét betemették, telkek, házak épültek, a város alatt a medret beszántották. De nem így a város felett, az öreghegyi szakaszon. És hogy a mostani vízmennyiséget ne lehetne a Bakonyérbe átvezetni? Ez nevetséges! A Bakonyérben - öt napja láttam Pápán a Gyimóti útnál, ahol a várost eléri - egy csepp víz sem folyik. Lehet, hogy hóolvadáskor telített a meder, de az év túlnyomó részében egy szennyvízgödör és nem több. A város szégyenére! Ki állítja, hogy a Bakonyérben nem fér el annyi víz, ami Tapolcafőn ma látható? Szeretném megkérdőjelezni a szakértelmét!!! Sőt, mi több, az értelmi képességeit!
Bocsánat az indulatért, de a kedves pápai honfitársaim kezdenek megfeledkezni arról a tényről. hogy városunkat ez a patak szülte. Pápa - évszázadokkal ezelőtt - nem kormányok és uralkodók érdemeiből emelkedett ki az apró települések sorából, hanem a Tapolca soha be nem fagyó bővizűsége miatt. Ez működtette egész iparát egészen a gőzgépek feltalálásáig. Nem csak a malomipart: az irhások üzemeit, a posztókallást, a török időkben a puskaporőrlést, és máig mutogatjuk a kékfestő múzeumunkat, mely a Tapolca nélkül nem is létezne.
Mi az, hogy Pápa nem kaphatja vissza a Tapolcát? Nem akarja visszakapni?
Szeretnék valami magyarázatot kapni arra miért nem?!
Előre köszönöm válaszát!
Kerekes Hubert
Ati   -   lotolvaj@citromail.hu2012.07.12.  10:37:22
Szia!
Van víz, nem száradt ki, még az aszály ellenére sem, televan apró keszeggel, és vannak tenyeresek is, televan apró csukával, tavasszal láttam nagyokat is benne, 1-1 tisztásban 5-6 darab 15 centis csuka is van. Most elég békalencsés, kellene nagyon az eső, de egy felduzzasztás amúgy nem lenne hátrányos helyzetű, örülnénk neki.
Üdv: Ati
Admin   -   webmester@marcal.hu2012.07.09.  11:06:28
Szia, Ati!

Megérdeklődtem, sem duzzasztás, sem kotrás nem lesz a felső szakaszon a közeljövőben.
Tavaly jártam utoljára azon a részen, most mi ott a helyzet? Van még víz egyáltalán a medrekben (Meleg-víz patak, Tótvári-patak, sümegi ág...)?

Üdv.:
Admin
Ati   -   lotolvaj@citromail.hu2012.07.06.  12:04:29
Szia!
Itt Kisvásárhelynél a "békácsőszök" most kaszálnak, és égetik fel a partot, és mondták, hogy már valahol kotorják, és mivelhogy a Balaton vize nagyon sokat apad azért akarják a Marcalt felduzzasztani.
Nem lehet ezt valahol, valamelyik hivatalnál megkérdezni, hogy ez igaz-e?
Mert ha nem duzzasztják fel, és ezek a nyakkendős nemnormális irodában ülő egyedek kitalálják hogy megkotorják, akkor itt megint minden élővilág kipusztul. 1 éve, hogy már látni keszeget, és kis csukákat.
Üdv: Ati
Admin   -   webmester@marcal.hu2012.07.05.  22:30:49
Szia, Ati!
Utánanéztem, még nincs információ ilyen tervekről, de ha mégis megtörténik, várjuk a beszámolódat...
üdv.: Admin
Lótolvaj   -   lotolvaj@citromail.hu2012.06.27.  15:27:55
Halló
úgy hallottam, hogy a marcal folyót fel akarják duzzasztani.
és Kisvásárhelyen lakom, ahol szinte kezdődik, kb 50 méterre a parttól.
Igaz ez a pletyka??? mert ha igen akkor veszek fürdőgatyát :-P
Üdv: Ati
Admin   -   webmester@marcal.hu2012.06.17.  12:10:38
Kedves Fincs, köszönjük az utánajárást, és az információt!
Fincs   -   enessey@citromail.hu2012.06.17.  10:59:27
Kedves Gaben,
Én nemrég megkérdeztem egy e-mailben a Pápa és Vidéke Horgászegyesület és ők azt a választ adták, hogy a Sporthorgász Egyesületek Vas Megyei Szövetségével együtt továbbra sem oldják fel a tilalmat
Admin   -   webmester@marcal.hu2012.06.15.  21:25:19
Szia!

Egyelőre nincs hír a Veszprém megyei szakaszról, de Vas megye területén még tart a tilalom, biztosan fenntartják Veszprém megyében is a területi átfedések miatt. A folyónak ezt a szakaszát érintette legjobban a szennyezés (Mersevátig még ma is vöröses a víz), itt több időre van szükség a vízi élet helyreállásához, mint a kevésbé károsodott alsó szakaszon.
Gaben   -   Tóth Gábor2012.06.15.  16:33:02
Sziasztok!

A veszprém megyei szakaszról van valami hìr?
Fincs   -   enessey@citromail.hu2012.06.04.  20:26:47
Köszönöm!
Admin   -   webmester@marcal.hu2012.06.04.  11:31:49
Kedves Fincs!

Az eddigi információk szerint a tilalmat kizárólag a Győr-Moson-Sopron megyei szakaszon oldották fel. A Sporthorgász Egyesületek Vas Megyei Szövetsége külön közleményben erősítette meg a tilalom további fenntartását az általuk kezelt, Vas megyei szakaszon. A Veszprém megyeiek még nem adtak ki közleményt ezzel kapcsolatban, tehát több, mint valószínű, hogy a tilalom még náluk is megmarad (ami a földrajzi közelség, átfedések miatt logikusnak is tűnik).
Fincs   -   enessey@citromail.hu2012.06.02.  11:40:02
Kedves Admin,
A Veszprém megyei részen feloldották vagy sem?
Admin   -   webmester@marcal.hu2012.06.02.  07:15:29
Pontosítás:
Időközben kiderült, hogy a halászati-horgászati tilalmat csak a folyó Győr-Moson-Sopron megyei szakaszán oldják fel, a szennyezéssel érintettebb Vas megyei szakaszon (a korábbi információkkal megegyezően) továbbra is érvényben marad.
Busa   -   nevemtrinity@gmail.com2012.05.21.  14:43:54
Juhé!! Szuper! Csak így tovább! :D
Admin   -   webmester@marcal.hu2012.05.16.  15:25:27
HunWolf, köszönöm!
Jó hír mindenkinek: június 16-tól feloldják a tilalmat, és május 14-én az alsó szakaszon megtörtént az első haltelepítés is (részletesebben a Hírekben).
Üdvözlettel: Admin
HunWolf   -   ronix4523@citromail.hu2012.05.11.  21:55:18
Elnézést , javítok : 2 évvel a katasztrófa után .
HunWolf   -   ronix4523@citromail.hu2012.05.11.  21:45:59
Tiszteletem !
Nagyon jó ez az oldal , mert itt információt kaphatok kedvenc folyómról . Folyamatosan figyelem a Marcal és egyik mellékfolyójának , a Bittvának alakulását . A Marcalra hetente járok nézelődni egyik rég ismert eldugott helyre , és vettem észre változást . Ez a hely egy fürdőhely volt a katasztrófa előtt , és most , a katasztrófa után egy évvel azt vettem észre , hogy jobban nő ott a növényzet . Nemrég ismerősömmel belementünk körülnézni , és egy komoly meglepetés ért... szembenézett a víz alatt velem egy kb 30-35 kg-os harcsa . Nagy a változás a Marcalban . Remélem helyreáll .
Admin   -   webmester@marcal.hu2012.05.07.  14:28:25
Örülök, hogy tetszik az oldal! A közeljövőben és a nyáron lesznek újabb bővítések, hírek, képek felrakva, így annak, aki figyelemmel kíséri a folyó sorsát, érdemes lesz időnként visszanéznie.
Információim szerint a horgászati tilalmat ebben az évadban még fenntartják, az élővilág, a halállomány zavartalan regenerálódása érdekében. A halak szervezetében lerakódhatott valamennyi nehézfém (bár ezt csak egy alapos vizsgálat dönthetné el), így fogyasztásuk egyelőre amúgy sem javasolható.
Folyónk újjászületésében én is bízom... - az alsó szakaszon már 2011. szeptemberében sem látszott semmi a katasztrófából, az üde zöld növényzettel borított partok között a tiszta, átlátszó vízben rengeteg növendék hal úszkált. A középső, leginkább érintett, kikotort szakasz is gyógyulgat már, megjelentek a halak, - és ahogy legfrissebb képeinken is látszik - sarjadnak a növények. A kataklizmán túl vagyunk, most az újjáéledés évei következnek.
Busa   -   nevemtrinity@gmail.com2012.05.04.  13:26:36
Nagyon jó ez az oldal,mostantól rendszeresen figyelemmel követem,nagyon tetszik!
Mórichidai vagyok,nagyon szeretem a Marcalt,de annak örülök,hogy már elég sok halat is látni,ráadásul Pontyokat is! Azt hallottam,hogy nyártól,lehet,hogy engedélyezik a horgászatot?A halakban nem maradhatott káros anyag? Érdemes lenne még 1 évet legalább várni?
Nagyon remélem,hogy szeretett folyónk,hamarosan újra régi lesz,és örülök,hogy ennyi embert foglalkoztat a Marcal jövője. :)
Tisztelettel
Admin   -   webmester@marcal.hu2012.04.14.  13:52:13
A Fenyősi-patak partján nem vezet út, helyenként nehezen járható, így mindenképpen kalandos vállalkozás, és nem könnyű, de megvalósítható. (Egy teljes napot is igénybe vehet). Érdemes egy kellemes tavaszi napra tervezni az utat, amíg a növényzet nem burjánzik el túlságosan. A partokat váltakozva kíséri fás bozót, gyomos sáv, rétek, szántóföldek. Számítani kell néhány helyen mindkét oldalról becsatlakozó vizes árkokra is.

Üdv.: Admin
fenyősi lászló   -   fenyosi.l@gmail.com2012.04.14.  12:18:32
Mohács mellet lakom.Szeretném gyalog végig járni a Fenyősi patak partját.

Van-e erre lehetőség?

Üdv.: Fenyősi László
k.dani   -   carlcox92@hotmail.com2012.03.14.  11:38:56
Húúdejó köszönöm válaszodat!
Akkor megvan az uticél!!!l
:)
Admin   -   webmester@marcal.hu2012.03.13.  21:27:57
A munkagépek elég jól megtisztították a partokat, már szinte semmi nem maradt a vörösiszapból, legfeljebb néhány fa törzsén, egy-egy hídpilléren fedezhető fel halvány lerakódás. Az alsó szakaszon már a tavalyi évben is csak helyenként lehetett látni egy kevés gipszmaradványt, és a beavatkozások környékén a tereprendezések nyomait. Ha nyáron tervezitek a túrát, arra már benövi a növényzet a partokat, és gyakorlatilag még ennyi sem fog látszani. Szálló portól már biztosan nem kell tartani, nyugodtan lehet táborozni és étkezni is a parton. Csak a horgászattal kell még várni...
k.dani   -   carlcox92@hotmail.com2012.03.13.  21:01:12
Köszönöm válaszod!
Ha nem is járható az út akkor majd csinálunk:)
Csak ami aggaszt hogy nem tudom a vörösiszap katasztrófa mit hagyott maga után? :(
Mármint még most is hallani a szálló por-ról.. és nem vagyok vele tisztába hogy mennyire tenne jót a folyó parton táborozni,étkezni..stb.
Köszönöm a választ!!
Admin   -   webmester@marcal.hu2012.03.13.  13:46:46
Szia, Dani!

A felső szakaszon, Kisvásárhelytől Karakóig általában nem vezet járható út a parton, csak szakaszosan van gyepes út, illetve kaszált sáv, tehát nem kevés vállalkozó kedvvel járható csak végig, de a legtöbb helyen túl magas a növényzet.
Kamondtól már mindkét oldalon vezet földes, vagy füves út, mely akár kerékpárral is járható. A jobb parton célszerűbb menni, mert a másik oldalon a Kodó és a Cinca torkolatánál át kellene kelni, és híd nincs a közelben. Vinár alatt viszont a bal parti út járható folyamatosan, egészen a kemeneshőgyészi hídig. Innen az egyházaskeszői földút hídjáig csak a bal parton vezet változó minőségű út. Tovább lefelé már egészen a torkolatig végig lehet menni, Marcaltőtől Malomsokon át a Mórichida feletti Szentei-hídig a jobb part járhatóbb. Innentől mindkét parton mehetünk, töltéseken.
Az Eredettől torkolatig albumban fényképeken is végigkövethető a Marcal útja, - kedvcsinálónak a túrázáshoz...

Üdvözlettel: Admin
k.dani   -   carlcox92@hotmail.com2012.03.13.  13:18:52
Hello. Nagyszerű az oldal! Szeretnék egy kis segítséget kérni. Nyaranta gyakran túrázunk folyók mentén a barátokkal, és már egy ideje kitűztük célnak a Marcalt is. Az lenne a kérdésem, hogy szerintetek mennyire járható a folyó partja? Előre is köszi a választ!
Üdv
Erős Tibor   -   eros.tibor@okologia.mta.hu2012.03.06.  10:15:07
Kedves Marcalt Féltők!
Elismerésemet és köszönetemet szeretném kifejezni ennek a honlapnak az összeállításához. Nagyon szép és igényes munka, rengeteg hasznos információval.
Látom sok horgász és a természetet féltő hozzászóló ír és érdeklődik a folyó állapotáról, a halállomány helyzetéről. A Kisalföld újság rendszeresen készít riportot a halállomány visszatelepülését évszakos gyakorisággal monitorozó kutatókkal, amely többé-kevésbé :-) visszatükrözi és röviden összefoglalja a kutatók tapasztalatait. E közleményekből megtudható, hogy a halállomány szerencsére gyorsan változik, egyre több faj jelent már meg a Marcalban és összesen 30 fajt sikerült igazolni a folyóból a katasztrófa óta. Ez igen örvendetes. Figyelembe kell venni azonban azt a tényt is, hogy a halállomány több mint 3/4t 2011-ben még csupán három gyakori faj képezte: a bodorka, a szivárványos ökle és a küsz. Egy pár évnek évnek még el kell telnie, míg a halállomány abundancia (mennyiségi) viszonyai is jelentősen javulnak, de kíváncsian várjuk az idei év eredményeit. A tavalyi évben már volt ivadék és ha az idei 2012. évi ívás sikeres lesz, az biztos nagyban hozzájárul a folyó halállományának regenerálódásához. A feketeszájú géb tényleg terjeszkedik a Marcalban, hasonlóan a Dunába torkolló befolyókhoz, de attól talán nem kell tartani, hogy a halállományra ez jelentősebb kárral járna. Mennyiségi viszonyait ma még nem lehet megjósosolni, de kíváncsian várjuk állományának alakulását.
A horgászati halászati tilalom minden bizonnyal a 2012. évben is érvényben lesz. Fontos, hogy belássák a horgászni szeretők, hogy erre szükség van a halállomány védelme és annak mielőbbi gyarapodása érdekében. Emellett nem tudom ki hogy van vele, de én biztos nem ennék a Marcalból kifogott halból addig amíg nem tisztázódik milyen anyagok halmozódhattak fel a halakban. Az anyagok felmhalmozódása a táplálékhálózat csúcsán álló halakban nem egy-két éves léptékű. Az üledék egy részét fogyasztó makroszkópikus gerincteleneket evő halakban több éves időtartam alatt halmozódhatnak fel az esetleges, az emberi szervezetre is káros anyagok. Remélhetőleg azonban tényleg nincs probléma pl. a nehézfémmel a vörös iszapban.
Üdvözlettel: ertib (horgász és magánszemély)
Admin   -   webmester@marcal.hu2012.02.22.  09:43:21
Szia!

A képek Mersevát határában készültek, a vasúti híd és a Cinca-torkolat közti szakaszon.
hajospeti   -   hajospeti@gmail.com2012.02.21.  20:33:24
Sziasztok!

Kíváncsi vagyok, hol készültek a februári képek. Szeretnék kilátogatni én is oda, nagyon szép résznek tűnik.
Admin   -   webmester@marcal.hu2012.01.27.  07:22:48
Nagyon köszönöm mindenkinek az elismerő szavakat!
Hamarosan eljön a tavasz, és a Természet lassan begyógyítja a sebeket. Újjászületik a folyónk, és eközben talán kicsit megújul, bővül ez a honlap is...
zsigmond jános   -   hoho75@freemail.hu2012.01.24.  17:56:29
Gratulálok a honlap készítőjének,PROFI munka!!!
Jómagam is "mersei gyerek " lévén a szívem szakad meg ha szüleimnél járva ,elmegyek a Marcal folyónál.Nekem minden bokor,fa ,folyókanyar a gyermekkoromat idézi fel.Sajnos most kicsit úgy érzem ezek is elvesztek...
...s talán egyszer újra meg tudom mutatni az én gyerekemnek a régi pompájában!!!
K. Petra   -   mezedesa@gmail.com2012.01.01.  15:54:55
Nagyon szépen köszönöm az információkat és várom a részletesebb vízkémiás adatokat is.
Üdv
Admin   -   webmester@marcal.hu2011.12.19.  18:26:19
Kedves Petra!

A legfrissebb (2011 májusi) mérések szerint Koroncónál az oldott Ca-tartalom 110 mg/L, a hidrogénkarbonát-ion koncentrációja 427 mg/L.
Hamarosan részletesebb információ lesz az oldalon a Marcal vízkémiai jellemzőiről a Hidrológia menüpont alatt.
Remélem, segítettem.

Üdvözlettel:
szerkesztő
K. Petra   -   mezedesa@gmail.com2011.12.18.  17:34:53
Kedves Szerkesztő!

A Marcal oldott Ca tartalmára és HCO3 koncentrációjára lenne szükségem, esetleg tudna valami tippet adni, hol keressem?

Előre is köszönöm, üdv!
Thenardier   -   bei.emil@freemail.hu2011.12.11.  01:52:14
Nagyszerű a honlap, gratuláció a létrehozóknak! A folyó és környezete kiheveri a katasztrófát.
A (fele) hazám ez a vízmente táj. Kemenespálfa - ahol az őseim nyugosznak, - Karakó - ahol a Pálos "kastélyban" laktam hároméves koromig, - Gógánfa a következő 11 esztendő - az Alma Mater, a sajtüzem, ahol éltünk.
Minden évben Mindenszentekkor végigviszem a gyerekeim-unokáim ezeken a stációkon.
Örömhír: Felújítják a Pálos - épületet Karakón! Az ősszel láttuk.
akitinu   -   akitinu@gmail.com2011.10.23.  19:19:06
Nagy öröm számomra, ezeket a jó híreket olvasni én is úgy gondolom nem kell az a tíz év bár a gébektől azért tartok. Talán a jó telepités ezen is tud segíteni. Jövőre ismét találkozhatunk a vízek partján köszönöm válaszait minden jót kívánok. akitinu
admin   -   webmester@marcal.hu2011.10.17.  23:11:14
A 10 év csak óvatos becslés, de ennyi kellhet, hogy a régi fajgazdagság visszaálljon, és a folyó környezete is regenerálódjon (fák, stb...). A gyakorlatban jóval kevesebb idő elég ahhoz, hogy ismét elfogadható élettérré váljon a halak számára, és akár már jövő nyáron kiülhetünk a vízpartra, ahol már semmi nem fog látszani a folyót ért katasztrófából.
A gébek a Duna és a Rába felől érkezve jelentek meg a Marcalban, a folyami gébet 2000 után, a feketeszájú gébet 2006-tól észlelték, és igen, fennáll a veszély, hogy az igénytelenebb és szaporább fajok elfoglalják a még ki nem töltött élettereket. Ezen később, ha a feltételek adottak lesznek már, a telepítések segíthetnek, ahol az őshonos fajok elszaporodását segítik elő. Egyelőre biztatóak a 2011. áprilisi felmérés eredményei, ezek azt mutatták, hogy a mellékpatakokból a (közel) eredeti halállomány kezd visszaállni, az invazív fajok (gébek) részaránya mindeddig még nem túlzottan magas.
Üdvözlettel: Admin
akitinu   -   akitinu@gmail.com2011.10.15.  17:54:03
Ennyi időre nem számitottam bár a tíz év nem sok ha a Föld korát nézem, de egy emberöltöhőz viszonyítva rengeteg idő ez. 16 halfaj másfél év elteltével ez nagyon jó talán hamarabb regenerálódik a folyó. Komárom-Esztergom megyei szakaszon igen sok a géb ez valószinű a ragadozó halak hiánya miatt van vajon lesz e hely más halfalyok számára ha ennyire sok a géb. A Marcalon nem tartanak ettől?
Üdv. akitinu
Admin   -   webmester@marcal.hu2011.10.13.  18:32:36
A halak visszatelepülése minden jel szerint gyorsabb, mint azt sokan hittük a katasztrófa utáni napokban. Már tavaly október 19.-én megfigyeltek néhány fajt (bodorka, ezüstkárász, küsz, szivárványos ökle), bár még nagyon kis számban, de a merseváti és a koroncói szakaszon észlelték őket. Ez év áprilisában végzett vizsgálat során viszont már 16 halfaj több, mint 900 példányát sikerült befogni. Az alsó szakaszon már szinte semmi nem emlékeztet a katasztrófára, csak a hidak környékén látszanak még a földmunkák, tereprendezések nyomai, de ezek is füvesednek azóta. Jövő nyárra már gyógyulófélben lesz a folyó, talán feloldják a tilalmat, de 1-2 év még kellhet, hogy újra értékes horgászvíz legyen. Ahhoz, hogy olyan legyen minden, mint régen (legalábbis hasonló), több időnek kell eltelnie, akár egy évtized is szükséges lehet.
Üdvözlettel: Admin
akitinu   -   akitinu@gmail.com2011.10.12.  20:17:53
Köszönöm a választ! Nagy örömmel olvastam a növényzet zöldülését az apró halak jelenlétét ez némi reményt ad arra, hogy ismét vihetem gyermekem, unokan a vízek partjára és sok sok horgásztársamnak bizodalmat, hogy ismét pecázhatunk szeretet folyóinkon. Kérdésem mennyi időre van szükség a halak vissza településének önök szerint?
Üdv. akitinu
Admin   -   webmester@marcal.hu2011.10.12.  01:12:17
Várható volt, hogy a Duna élővilága is sérül valamennyire a szennyezés után, hiszen a folyó pH-értéke mérhetően emelkedett, ami az érzékenyebb fajokat valószínűleg megviselte. Azonban ennyi idő elteltével - és főként olyan távolságban - ennek már nem szabadna, hogy nyoma legyen. Emberi számítás szerint, persze. De egy vizes élőhely túl összetett rendszer ahhoz, hogy minden szintjén előre lehessen jelezni egy ilyen katasztrófa utóhatásait.
A Marcalban lesz haltelepítés, de ehhez el kell telni kis időnek, míg a folyó alacsonyabb rendű élővilága helyre nem áll annyira, hogy a halaknak táplálékforrásul szolgáljon. Addig nem lenne sok értelme a telepítésnek. A felső szakaszból, mellékpatakokból és a Rábából már magától is megkezdődött a visszatelepülés, az alsó szakaszon szép tiszta a víz, kizöldelltek a növények, és rengeteg kishalat lehet látni. A folyó zavartalan gyógyulása miatt tartják fenn egyelőre a tilalmat, 2012 nyaráig még biztosan.
akitinu   -   akitinu@gmail.com2011.10.11.  19:47:47
Üdv. mindenkinek.
Nehezen szántamrá magam, hogy írjak de muszály volt. Dunai horgász vagyok az Ipoly torkolattal szemben Basaharcon horgászom és bizony szép halakat lehetet fogni tavaj októberig. Azóta szinte semmit nem lehet kivéve a géb ami nagy számban fordul elő és a dévér ez igen ritka de még fogható 1-1 db aztán semmi. Nem is sorolom milyen halakat lehetet itt fogni szóval a Duna is sérült és nem kicsit. Kérdésem terveznek e hal telepitéseket a sérült vízeken és ha igen mikortól, vagy marad továbbra a tilalom a horgászok részére? Üdvözletem és remélem még találkozunk a víz parton.
Admin   -   webmester@marcal.hu2011.10.10.  20:19:48
Kedves Fincs!
A tervek szerint jövő nyárig fenntartják a tilalmat a Marcal teljes szakaszán. A meder és a hullámtér tisztítása még csak ezekben a napokban fejeződik be, a halak visszatelepülése már ugyan megkezdődött, de a folyó élővilágának, halállományának mielőbbi, és zavartalan helyreállásához szükséges, hogy egyelőre a tilalom fennmaradjon.
Fincs   -   enessey@citromail.hu2011.10.08.  18:26:56
Kedves Admin! Az én kérdésem az lenne hogy mikor oldják fel a tilalmat? Én a Nemesgörzsönyi és az Egyházaskeszei részre lennék kíváncsi.
Admin   -   webmester@marcal.hu2011.08.15.  09:48:10
Az alábbi cikkben már benne is van a válasz:
"A Győr-Moson-Sopron Megyei Földművelésügyi Igazgatóság vezetője szerint a halászati és horgászati tilalmat jövő nyárig fenn kell még tartani."
VazzaPi   -   csi6@freemail.hu2011.08.15.  09:05:07
Üdv!

Találtam egy cikket érdemes elolvasni !!!

http://infogyor.hu/hir_olvas/permalink:vegezhetnek-gyor-megyeben-64-milliardban-faj-a-marcal-takaritasa-2011-08-14-093500/


Ajánlott oldalak

A Marcal-medence honlapja, részletes leírásokkal, gyönyörű képekkel
Kemenesalja-Marcalmente kistérségek oldala
A Ság hegy honlapja

Aktuális vízállás (Mórichida)

Vízállás idősor (Mórichida)

Vízállás idősor (Gyirmót)

Észlelt vízállás (Karakó)

Távmért adatok (Karakó, Mersevát)

Észak-Dunántúli V. Ig.
Aktuális hírek,
hidrológiai tájékoztatók


Híreket, képeket, véleményeket a
webmester@marcal.hu
címre várok.
Köszönettel: a szerkesztő
webmester@marcal.hu