A Marcal folyó múltja - II. rész: Történelmi idők
A civilizáció kezdetei
Egykoron - sok ezer évvel ezelőtt - a vidéket még összefüggő, sűrű erdők borították,
melyet csak a folyókat kísérő, néhol lápréteket, mocsarakat, itt-ott kiemelkedő ligetes dombszigeteket rejtő árterek, és a völgy menti, távolabbi síkon az akkor még
érintetlen vulkáni magaslatok helyenként sziklás, bokorerdőkkel fedett szigetei szakítottak meg.
A jégkorszak lassú végetérésével előbb tajgás jellegű, majd erdős sztyeppés növénytakaró alakul ki,
az erdőkben megjelennek a nyír és a melegkedvelő lombos fák, a növényzet fontos elemévé
válik a mogyorócserje. A korabeli állatvilágról csak vázlatos feltevéseink vannak, feltehető, hogy többek között
háziasítható őstulkok, vadászható vadszamarak és gímszarvasok tömege népesíthette be a folyó menti vidéket.
A kb. 12-7000 évvel ezelőtt kezdődött mezolitikumban (középső, vagy átmeneti kőkor),
itt élt őslakosságról leletek hiányában jelenleg csak feltevéseink vannak - eredetük a homályba vész.
Régészeti leleteink csak az újkőkor idejétől vannak, amikor a Nyugat-Balkán felől, a Marcal folyását követve
népcsoportok vándoroltak ide,
fejlettebb kultúrát hozva magukkal, és összeolvadva az itt talált népekkel. Településeiket az akkor még átjárhatatlan, ingoványos
folyómelléken a kiemelkedő, áradások ellen védelmet nyújtó eróziós szigeteken építették meg.
A vadászat és halászat mellett egyre nagyobb szerepet kapott az állattenyésztés (juh, kecske, szarvasmarha,
sertés) és a földművelés. Több lelőhelyről (Gógánfa, Csögle, Egeralja, Adorjánháza, Bánhalma,
Nemesgörzsöny, Egyházaskesző és Marcaltő) előkerültek olyan
ősi telephelyek, melyek már a dunántúli vonaldíszes kerámia kultúra idejéből származnak.
A Marcal völgye ekkor a környék egyik legsűrűbben lakott területe volt.
Ekkor kezdődött a táj - egyelőre még csak lassú - átalakítása, az összefüggő erdőket irtások
szakították meg, kis falvak épültek.
A korszak végén a lengyeli kultúra népei éltek a környéken. Lakótelepeik fekvési magasságaiból arra
következtethetünk, hogy a csapadék és ezáltal a folyó vízhozama csökkent. Megtalált kőeszközeik anyaga
arra utal, hogy már kereskedtek a távolabbi hegységek (Bakony, Alpokalja) népeivel.
E korszak legfontosabb lelőhelyei Zalaszegvár, Zalameggyes, Csögle. Ugyanakkor a folyó alsó szakaszán,
ahol a Bittva, a Kis-Séd és a Tapolca együtt kiterjedt árteret alkothattak, az egész újkőkorból alig
maradt fenn településnyom. A meglévők többsége magasabb térszínen,
mellékpatakok mellett, a Marcal völgyén kívül helyezkedik el. Jellemző példa erre
Marcaltő, ahol a korszak telepei a Gerencét követik, más helyeken viszont (Nemesgörzsöny)
ártéri kiemelkedést is megszálltak.
A korszak településeinek kisebb-nagyobb méretű házai fa vázszerkezettel, épültek, faluk vessző- és nádfonásos,
illetve náddal - mint hőszigetelővel - bélelt. A nádhoz, mint építőanyaghoz könnyen hozzájuthattak a Marcal
partján megtelepülők. A házak lakóit nyeregtető védte az időjárás viszontagságaitól.
A bronzkor első felében jelenlegi ismereteink szerint nagyrészt lakatlan volt a Marcal melléke,
és csak a (középső) bronzkor végétől növekedett igazán a népsűrűség. Ekkor a nyugatról érkező
halomsíros kultúra telepesi találtak itt otthonra. Emlékeik (a nevüket is adó halomsíros temetkezések)
Jánosháza, Zalaszegvár, és Csögle határából ismeretesek.
Jánosháza csontvázas, illetve hamvasztásos temetkezéseiből feltárt kardok harcias, hódító népességre utalnak.
Később ez a népcsoport keveredett a Rába nyugati oldalán élő gáta népekkel, belőlük jött
létre a hamvasztással temetkező urnamezős kultúra. Központi településüket a Ság-hegyre
építették, a nagyszámú lelet arról tanúskodik, hogy temetőjük és bronzműves központjuk
is itt volt. Ezt a stratégiai - és talán egyben törzsi - központot a környék kis falvai
látták el élelemmel.
A korszak fontos lelőhelyeit a Marcal mentén Zalaszegvár, Kamond, Nagypirit, Csögle, Adorjánháza, Külsővat,
Marcalgergelyi, Mihályháza, Magyargencs, Nemesgörzsöny és Malomsok
határából ismerjük. A Marcal nyugati oldalán ekkor sűrűn betelepült a Kemeneshát és a
Kemenesalja is.
A kora vaskor népeinek fő települése szintén a Ság-hegyen lehetett, de ennek
maradványai mára szinte nyomtalanul eltűntek. Előkerült viszont egy kisebb telep nyoma
a csöngei Kódis-dombon. A földbe mélyített, lekerekített sarkú, faszerkezetes, tapasztott
falú házrészlet egyedülálló emlék, képet ad az egykori vízparti telepesek életéről,
körülményeiről. Fő foglalkozásuk nekik is az állattartás lehetett, juhot, szarvasmarhát,
sertést tartottak.
A késő vaskorban, az i.e. 5. század közepe táján érkeztek vidékünkre a kelták.
Győr irányából a Marcal folyását követve terjeszkedtek dél felé, és településeik nyomait
megtalálták Ménfőcsanak, Koroncó, Vaszar, Mezőlak, Külsővat, Csabrendek határában is.
Tömegesen szállták meg a Kemenesalját, és Külsővattól nem messze föld-fa szerkezetes erődöt
építettek.
A kelták magas szintű ismeretekkel rendelkeztek, fejlett volt a vaskohászatuk, sok
fémeszközt használtak, valószínűleg szőlőműveléssel is foglalkoztak már.
Mursella és a római kor
Az I. század közepe táján kialakuló római uralom fontos változásokat hozott a vidék életébe. Területe Pannonia
tartomány részét képezte. Az itt élő kelta törzsek nem tanúsítottak különösebb ellenállást,
vezető rétegük hamar alkalmazkodott a római hatalmi berendezkedéshez.
A Marcal-völgy részben a Somló-Tüskevár környékén lévő Mogetianae város határának nyugati részét képezte,
másrészt az északra, a mai Árpás közelében épült Mursella territóriumához tartozott. A folyó
mellékén viszonylag sűrűn voltak települések: főként lakó- és gazdasági épületekből álló majorok - akkori
nevükön villák. A kor
egyik legnagyobb vívmánya és egyben máig fellelhető emlékei a rómaiak úthálózata volt.
4-5 m széles, kavicsozott vagy kővel burkolt, domború utak voltak, melynek nyomai több
település határában (Kemenesmihályfától Vönöckig) szabad szemmel is felfedezhetők. A folyók
átkelőinél út- és őrállomások épültek, közelükben voltak a kisebb falvak, és itt álltak
a földbirtokkal rendelkezők lakóhelyei, birtokközpontjai. A Ság-hegyen már ebben a korban
működött bazaltbánya, a kifejtett követ Savaria útjaihoz használták fel. Szőlőkultúrájukról
tanúskodnak a hegy környékén előkerült villák maradványai.
Egy ritkábban említett, de számunkra annál érdekesebb római kori településről is vannak feljegyzések,
Murselláról, melyet sokszor a mai Marcaltővel azonosítanak, de valójában Mórichida és Árpás
között állt, nem messze az egykori Marcal torkolatától. Mai ismereteink szerint
municipium volt, tehát eredetileg a Római Birodalom által meghódított olyan város, amelynek polgárai
teljes római polgárjoggal és önkormányzattal rendelkeztek. A colonia-tól az különböztette meg, hogy lakói
eredetileg bennszülöttek (valószínűleg egy kelta törzs leszármazottai) és nem római telepesek voltak.
A város az Arrabonát (Győr) Savariával (Szombathely) összekötő birodalmi út mellett alakult ki, és
a Rábán és mellékágán (ma a Marcal alsó folyása) átkelőhely is volt. Hadrianus császár idejében kapott városi rangot.
Nem volt nagy település, inkább a középkori kis mezővárosokra hasonlított, kerítőfal nélkül épült.
Feljegyzések ugyan csak a II. századtól vannak létezéséről, de az 1975 és 1989 között végzett ásatások
egyértelműen bizonyítják, hogy a település legkésőbb az I. század közepétől már folyamatosan létezett
a római kor végéig. Az I. században még főként gerendavázas és faoszlopos építmények jellemezték,
a kőházak a II. századtól terjedtek el.
Az eddig feltárt leletek alapján komoly helyi kézművesipar működött a településen, fazekasság, bronzöntészet,
üvegipar. Azonosították a régészek az egykori fórum (központ), két szentély, valamint a kis boltok sorainak helyét
is. A város mellett az átkelőhely védelmére katonai tábort is létesítettek.
Itt kell megemlítenünk, hogy már Sümeg határában, az akkor még jelentősebb, állandó vízfolyású Marcal egyik
átkelőhelyénél, pár km-re a forrástól, római erőd állt, melynek alapjain a honfoglalás után ókeresztény
bazilika épült.
A Marcal nevének eredete
A folyó neve a legrégebbi magyar feljegyzésekben rendszerint "Murzol (1086), Morzol (1234), Morchol (1251)" névalakokban
fordul elő. A legvalószínűbb feltevés szerint a fentebb leírt római kori várossal, Mursellával áll
összefüggésben a név. Valószínűbb azonban, hogy a várost nevezték el a folyóról, és nem fordítva (példa erre
az Arrabo (Rába) torkolatánál álló város, Arrabona (mai Győr)). A Marcal torkolatához közeli Mursella tehát az
akkor Mursel(?)-nek nevezett folyóról kaphatta nevét. E név szótöve (murs) pedig etimológusok szerint az egykor itt lakó
illír (-kelta?) népek nyelvén "mocsár"-t jelentett, ami jól illik az akkori földrajzi viszonyokra, tehát valószínű feltevésnek tűnik.
A magyarba a honfoglaláskor már feltehetően szláv közvetítéssel került.
Itt kell megjegyeznünk azt is, hogy ettől függetlenül létezik egy ősi magyar férfinév, Marcal, melynek eredete
ismeretlen, és hivatalosan már nem használják, nem is anyakönyvezhető. Amikor a honfoglaló magyarok megtudták
az akkor itt élő, szláv lakosságtól a folyó nevét, feltehetően a hangzásbeli hasonlóság alapján kezdték el
használni a Marcal nevet, mivel ez számukra már ismert volt. Tehát a folyó nevének közvetlen eredete egy ősi
magyar személynév, viszont ez a névadás a folyó akkori kelta-illír eredetű nevének (Mursel) hatására
alakult ki.
Népvándorlás és a honfoglalás kora
A népvándorlás korában, 433-ban, Attila vezetésével a hunok alapították meg
birodalmukat, azonban megtelepedésük emlékei területünkről nem ismertek, de ezt lehet, hogy
csak az alapos kutatás hiánya okozza. Az 568-tól kezdődő avar uralom már több emléket hagyott
ránk (temetők és edénytöredékek az Izsákfa melletti Bokodpusztánál).
A magyarság 900 környékén érkezett a Dunántúlra. Vidékünkön elég kevés lelet
került elő ebből az időből. Az Árpád-kori települések nyomait csak helyi gyűjtések alapján
feltételezhetjük, a részletesebb régészeti kutatás még várat magára. Karakónál és Sárváron
vár állt, és ekkor épülhetett a talán II. Béla által alapított, ma már csak romjaiban
látható pórdömölki bencés apátság.
Az államalapítástól a XIX. századig
Magyarország történelmének hajnalán Vas megye jelentős része a karakói ispánsághoz tartozott. Az ispánság
feltehetően Szent István korában keletkezett. A mai Karakó mellett, a Marcal egykori mocsarai
között épült földvár a maga korában jelentős stratégiai pont volt, hiszen a folyón levő,
kevés átkelőhely egyikét felügyelte. Megoszlanak arról a vélemények, vajon Karakó vármegyei
központ volt-e, vagy csak mint ispánság létezett. Meggyőző bizonyítékok szólnak amellett,
hogy abban az időben a karakói ispánság határai egészen a nyugati országhatárig terjedtek,
tehát Vas megye, a majdani Vasvár székhellyel, csak később alakult ki.
A korai idők emlékei közül egyik legnagyobb jelentőségű a dömölki apátság,
melynek alapítását az idők homálya fedi, de feltehetően 1131-33 közé esik, II. Béla király
uralkodásának idejére. Először egy 1252-ben keltezett oklevélben említik, melyben a tatárjárás
pusztításainak orvoslásáról van szó. Az apátság fénykora a 14. században volt. Körülötte
két település alakult ki, a jobbágyok, szolgálók faluját Pórdömölknek, a kiváltságosokét
Nemesdömölknek nevezték. Ekkor már a vidék nagy részén felépültek a falusi templomok. Két
kolostor is volt a területen, melyek napjainkra már elpusztultak, egyikben Jánosháza mellett,
Szentpéterpusztán pálosok éltek, a másik, szintén pálosok alapította nagysimonyi rendház pontos helye
még feltáratlan.
A ma is fennálló templomok nagy része tehát középkori eredetű. A történelem viharai
azonban sok egykori települést elpusztítottak templomaikkal együtt. Ezekre, az úgynevezett
pusztatemplomokra, már csak a szántáskor előbukkanó kövek emlékeztetnek. Ilyen volt a Pápoc
melletti Szentmiklósfa, az egykor Kemenesmagasi határában állt Szent György-, az Intaháza
közelében elpusztult Keresztelő Szent János templom, a Jánosháza közelében épült Varsány
falu Szent Márton tiszteletére épített, és a Vashosszúfalu mellett hajdan volt Szentódorfa
temploma.
Egykori oklevelek említik Köcsk, Bokod, Sitke, Káld, Kemeneskápolna
rég eltűnt egyházait, melyeknek mára nyomuk sem maradt. Szergény, Keléd, Hímeskő templomairól
legendák szólnak, azonban levéltári forrásokban ez ideig nem sikerült igazolni őket. A
tatárok pusztításai után sok falu elnéptelenedett, és később, mikor a veszély elmúltával
a megmaradt lakók visszatértek, gyakran a település új helyen épült fel ismét.
Az ország első évszázadainak hatalmi harcaiból a környék nemessége is kivette
a részét, bár harcaik egy része gyakran egymás birtokai ellen irányultak. Így a háborúk sem
kerülték el a vidéket, 1403-ban például Pápoc közelében volt egy ütközet. A trónkövetelő
Nápolyi László, hogy megdöntse Zsigmond király uralmát, olasz hadakkal Buda felé vonult. Sok
nyugat-dunántúli nemes, köztük Ostffy Ferenc is hozzá csatlakoztak. Garai Miklós nádor és
Stibot vajda azonban megelőző hadmozdulattal a Rába völgyében felvették a harcot, és Pápoc
alatt szétverték a betolakodók seregeit. Az Ostffy család asszonyfai vára ekkor került a
Gersei Petők kezére. A Kígyókő néven ismert várnak nem egy vérontásban volt része:
1441 tavaszán I. Ulászló hadjárattal volt kénytelen visszafoglalni a Czilley-párti lázadóktól.
A külföldi háborúkban is sok nemes harcolt. Ezen harcok emléke az a cseh feliratos
kehely is, melyet Ostffy László szerzett hadi zsákmányként Prágában, a husziták elleni
háborúban. A szent edényt ma az egyházashetyei plébánián őrzik. Sitkei Gotthárd, mint Pápa
kapitánya, 1515-ben Szapolyai parancsára a Bakonyban bujdosó, a Dózsa-féle lázadásban részt
vett parasztok csapatait kergette szét.
Az 1526-os mohácsi vereség hatással volt vidékünkre is, sok főúri kastélyt
erődítménnyé alakítottak át. A török szultán Bécs ellen vezetett hadjáratát ugyan megállították
Kőszeg hős védői, de közben Vas megye hadszíntérré változott. A törököknek Sárvárt nem sikerült
elfoglalniuk, ezért szörnyű pusztítást végeztek a környéken.
A török időkben jelentős katonai központ volt Sümeg vára, melynek egészen a Rákóczi-szabadságharcig
nagy szerepe volt.
A tényleges török terjeszkedés azonban csak lassan haladt nyugat felé. Buda eleste
után még katonai védővonalat akart az országgyűlés a Rába mentén kiépíteni, és Asszonyfa
várát megerősíteni, de Pápa 1594-es elfoglalása után nehéz idők köszöntöttek vidékünk nagy részére.
Falvaink többsége a töröknek adózott. Bár a Marcal melléke leginkább határterület, amolyan
"senkiföldje", egyúttal szabad préda volt, ahol hol a török hadak sarcoltak, hol a királyi
csapatok büntették az itt lakókat azért, mert a törököknek is adóztak. Így a sokat szenvedett
népesség két malomkő között őrlődött. Gyakran nyújtottak menedéket a Marcal nádasai a menekülő
lakosságnak.
A reformáció nagy sikereket ért el itt, a nemesség tömegesen tért át az új hitre,
így a táj lakosságának nagy része evangélikussá lett. (Abban az időkben a jobbágynak
kötelessége volt követni ura vallását). Természetesen ezt a katolikus császár és hívei minden
eszközzel próbálták megakadályozni. A korra oly jellemző protestánsüldözés nem kímélte
ezt az országrészt sem. Azonban a Thököly-féle felkelés hírére a környék protestánsai
visszahívták elűzött prédikátorukat, Fekete Istvánt, aki Ostffy Miklós asszonyfai kastélyában
lelt menedékre. Ezért 1679-ben a császár csapatai ostrom alá vették, és ágyúikkal porig
rombolták a kis várkastélyt. Három év múlva, amikor Thököly második felkelése Észak-Magyarországon
sikeresnek ígérkezett, a törökök azzal az ürüggyel, hogy őt megsegítsék, rátörtek a Dunántúlra.
Ekkor szinte teljesen elpusztult a vidék, rengeteg falut perzseltek fel a török hadak. Több
település sosem épült újjá, emléküket csak dűlőnevek, legendák, és a szántás során előkerülő
kövek őrzik.
Rákóczi szabadságharca idején többször gazdát cserélt a térség, ekkor még a
meglévő karakói sáncok jó védelmet nyújtottak Bottyán kurucainak is a labancok ellen.
Az ellenreformáció során előfordult, hogy katonai
erővel foglaltak vissza több falusi templomot. Az így szakrális helyeiktől megfosztott
evangélikusok csak hosszú idő után, sok nehézség árán építhették fel gyülekezetük templomát
a közeli mezővárosokban. Ezen idők művészettörténetileg jelentős eseménye volt Dorfmeister István
tevékenysége a térségben, sok templom freskóit készítette el.
A 17. század végén egymás után épültek a vidék barokk kastélyai és kisnemesi kúriái.
Ebből a korból származó legnevezetesebb épületek többek között a sitkei Felsőbüki, a dukai, egyházashetyei,
és jánosházi kastélyok.
1809. július 10.-én jelentős csata színtere volt Karakó környéke, amikor Napóleon serege megverte
a nemesi felkelőket a hídért folytatott küzdelemben.
Az 1848-49-es szabadságharc egyik legjelentősebb alakja, Vidos József, 1805-ben
született Kemenesmihályfán. Vas megye követeként részt vett az utolsó reformkori országgyűlésen,
majd 1848 júliusában a Dráva-mellék védelmével megbízott Vas megyei nemzetőrsereg
főparancsnokává nevezték ki. Seregével részt vett Nagykanizsa felmentésében, mikor azt a
horvátok megtámadták, segített kiszorítani az országból Jellasics hadait is. Rátermettsége
miatt Batthyány Lajos miniszterelnök kormánybiztossá nevezte ki. Ezért a szabadságharc
leverése után elfogatóparancsot adtak ki ellene. Bujdosása alatt megbetegedett, és 1849
augusztus 3-án meghalt. Testét a mersei családi kriptában helyezték örök nyugalomra.
Az 1800-as évekre esik a Marcal szabályozásának, az ártér lecsapolásának kezdete is. Erről bővebben
olvashatunk a Szabályozás oldalon.
A kiegyezést követő időszak a békésebb fejlődés éveit hozta el. 1871-ben érkezett
vidékünkre a vasút, október elsején megnyílt a Győr-Szombathely vonal, egy évvel később
pedig már Székesfehérvár felé is indulhattak a gőzösök. Tapolca felé 1888-ban, Sopron irányába
1898-ban indult meg a vasúti közlekedés. Így Kiscell a század fordulójára
vasúti csomóponttá vált, mely rendkívüli fejlődést hozott el a település életébe. Lakossága
rohamosan nőtt, míg 1907-ben Nemesdömölkkel egyesülve Celldömölk néven a térség központjává
lett.
|
|